dinsdag 12 november 2013

Artikelen Vinexpress "Al 15 jaar door de poorten van Stadshagen".

Al 15 jaar door de poorten van Stadshagen; zicht op de stad met de voeten in de polder.

Vier jaar geleden kwam ik Stadshagen binnen over de Mastenbroekerbrug. Ik vond het meteen heerlijk; alles netjes en geordend. Mooie frisse woningen en heel veel open ruimte. Ik had zin in een wijk die nog maakbaar leek, het leek me dé plek voor mijn jonge kinderen en ik was benieuwd naar de zaken als de Havezate, de groei van de wijk en de mooie ligging vlak bij de IJssel.
Nu, na 4 jaar zelf in de wijk te wonen, ben ik benieuwd of de plannen zoals ik er over had gelezen ook uitgekomen zijn. Ik heb een gesprek met Patricia Gerrits, zij is projectleider van Stadshagen voor de gemeente Zwolle en met Han Goodijk, hij is stedenbouwkundige van de gemeente Zwolle. In het gesprek probeer ik erachter te komen of ook gecreëerd is wat men gewenst had. Ook ben ik benieuwd hoe de uitdagingen voor de toekomst door de gemeente worden ingeschat; wat bijvoorbeeld te doen aan de verkeerssituaties, de stagnerende groei en hoe om te gaan met die duizenden pubers die Stadshagen huisvest?

“Zicht op de stad met de voeten in de polder”
De slogan voor de Vinexbenadering in de jaren 80. De rijksoverheid zocht naar goede locaties voor het bouwen van woningen. Geschikte plaatsen moesten een goede verbinding hebben met het stadscentrum en toch voelen als wonen buiten de stad. Deze nieuwe woongebieden boden woonruimte aan de rand van steden. Op deze manier werd gewerkt aan het terugdringen van het woon-werkverkeer met de bijbehorende problemen. In Zwolle waren alle mogelijke locaties rond het centrum ingevuld. Het gedeelte van de Mastenbroekerpolder, waar Stadshagen in gepland werd, was een mooie open ruimte op een goed te overbruggen afstand van het stadscentrum; de Peperbus nog duidelijk zichtbaar. Omdat Stadshagen de eerste wijk was waarbij je echt over een barrière heen moest, namelijk het Zwarte water, was het belangrijk om direct te investeren in mooie bruggen die samen met de wegen en fietsroutes zorgden voor een goede bereikbaarheid van het gebied.

Een nieuwe wijk gebaseerd op historie
“Doel was om de sterke structuurlijnen van de polder te behouden” aldus Goodijk. De wegen van de Oude Wetering en de Werkerlaan zijn er nog steeds en functioneren als zichtassen die door de wijk lopen. Ook het water en veengebied van het Rietpark is bewaard gebleven.
De rechte lijnen zorgen voor de duidelijke indeling en een goede oriëntatie in de wijk. Hoe verder je een buurtje ingaat, des te meer voel je het eigen karakter. In de verschillende buurten is ook rekening gehouden met de natuurlijke loop van wegen, paadjes en water. Waar vroeger in een lege polder werd gepland en gebouwd, wordt er nu veel meer rekening gehouden met bestaande bouw. Nieuwe ontwikkelingen moeten passen in de huidige situatie en daarbij met de wensen van de bewoners. Die latere invulling, de verandering van woonwensen in een andere tijd, hebben uiteindelijk gezorgd voor een grote verscheidenheid aan woonvormen, buurten en sferen.

Tijdens de ontwikkeling van de groene strook aan de Oude Wetering stuitte men op de overblijfselen van de Havezate van Werkeren. Er was wel bekend dat in de buurt van een boerderij een Havezate had gestaan, maar niet precies waar. Men ging er in eerste instantie van uit dat de Havezate aan de Oude Wetering lag. Later bleek hij meer van de weg af te liggen. De gemeente en Landstede zouden in eerste instantie het gebied rondom de Havezate gaan ontwikkelen.
Centraal in deze plannen staat natuurlijk de wijkboerderij. Toen deze samenwerking niet slaagde, is als het ware de grond teruggegeven aan de bewoners van de wijk. Wie er een idee had kon het delen en wie wat wilde ondernemen, kon zich melden. Deze aanpak werkt tot op heden heel goed. Na een aantal bijeenkomsten zijn er nu een vijftal werkgroepen die zich elk richten op delen van het totale project rondom de wijkboerderij. De wijkboerderij moet een ontmoetingsplek worden waar kinderen kunnen spelen en bij de dieren kunnen zijn en waar volwassenen lekker kunnen zitten en wat kunnen drinken. Een plek waar activiteiten worden georganiseerd voor jong en oud omgeven door een mooie natuurlijke tuin.

Stadshagenaren, een ondernemend volkje
De wijkboerderij en de manier waarop bewoners dat zeer succesvol oppakken, is voor mij maar één van de voorbeelden van het Stadshagens ondernemerschap. De triathlon, de Stadshagenrun, Stadshagenfestival, de Vinexpress, de avondvierdaagse, alle levende verenigingen, zijn het bewijs dat er in Stadshagen veel van de grond komt en dat men er samen de schouders onder zet. Daarnaast zijn er achter de voordeuren van Stadshagen heel wat ondernemers actief, nu al meer dan 700 zzp’ers!
Ik vraag me af of er in Stadshagen nog meer ruimte ingepland was voor ondernemers. Waarom zijn er bijvoorbeeld geen bouwmarkt, tuincentrum en speelparadijs in Stadshagen?
Er blijkt wel ruimte voor gereserveerd te zijn. Het winkelcentrum aan de Wade blijft het centrale punt voor de detailhandel. Dit winkelcentrum zou zich in de toekomst wel kunnen uitbreiden aan de kant van de Belvederelaan. Het stukje grond waarop het informatiecentrum staat en achter de bloemenkraam is hiervoor bestemd. Grotere zaken zouden een kavel kunnen krijgen aan de Scholtensteeg. Hier is nu alleen het tankstation te vinden, maar nog veel ruimte met veel mogelijkheden. Tot mijn verbazing is hier nooit vanuit het bedrijfsleven een serieus verzoek voor geweest.

Jonge gezinnenwijk
Dat in Stadshagen veel jonge kinderen wonen blijkt niet alleen uit de cijfers. Je merkt het ook elke ochtend als je, slalommend tussen alle andere gezinnen door, je kinderen naar school brengt of een tijdje in de Stadshagenfile staat. Toch is Stadshagen gebouwd voor alle soorten leeftijden en inkomens. Hoe gaan we in Stadshagen om met de snel groeiende groep jongeren? Volgens Gerrits en Goodijk laten jongeren zich moeilijk sturen. Het is moeilijk te bepalen welk soort hangplek voor jongeren echt een succes zou zijn. Er zijn in de wijk al tal van veldjes, er is een skatebaan en een jongerencentrum. Verder zullen veel jongeren hun vermaak zoeken in het stadscentrum. Ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst zich zal ontwikkelen. Kunnen jongeren niet meer deelnemen in de wijk of hebben ze daar helemaal geen behoefte aan? “Ondernemers die hier een gat in de markt zien, mogen zich best melden met ideeën om wat meer vermaak aan te kunnen bieden.”, aldus Gerrits.

Wonen in de polder
Wonen in de polder betekent laag wonen. Nu al wordt gekeken hoe eventuele geluidswallen, bijvoorbeeld aan de nieuwe Hasselterweg, ook kunnen dienen als een eventuele waterkering.
Wonen in de Mastenbroekerpolder betekent ook dat je woont vlak bij de IJssel, het Zwarte Water, het Nationaal landschap van Mastenbroek en het gebied van het Vechtdal. Vele met mij lopen hard of fietsen veel in de omgeving van Stadshagen. Omdat veel wegen in de polder lang en recht zijn, vaak met tegenwind, wordt er gezocht naar mogelijkheden om het gebied van de wijk wat vaker te kunnen doorsnijden. Zo zullen er in de toekomst meer weggetjes komen vanaf de Werkerlaan door de weilanden naar de dijk aan het Zwarte Water. Ook wordt er geprobeerd fiets- en wandelroutes aan te leggen op de geluidswallen langs de Hasselterweg, waarmee je weer uitkomt op het tunneltje net achter de Milligerplas. Op deze manier wordt het gebied veel beter bruikbaar voor veel mensen die niet trainen voor de 10 maar de 5 km voor de volgende Stadshagenrun.

De infrastructuur
Ook al mopperen we allemaal wel eens als we moeten omrijden vanwege de veel besproken verkeersknip, Stadshagen is mede hierdoor wel een groene open wijk. Juist omdat de groene zones niet teveel door auto worden doorsneden. Het grootste verkeersknelpunt blijkt toch wel de Frankhuizerallee. Om deze meer te ontlasten zal onderzocht worden of in de toekomst de Belvederelaan doorgetrokken kan worden over het stuk van de Tippe. Op deze manier zou er een nieuwe ontsluitingsroutekomen vanuit Stadshagen naar de rondweg. Aansluitend op deze ontwikkeling volgt dan ook snel het station. Het zal binnenkort duidelijk moet worden wat het wordt; een trein of tram. Maar dat er een station komt staat vast.
Mij leek dat het oplossen van de 8.30 en 17.00 file simpel kon worden opgelost door delen van de Mastenbroekerallee en Milligerlaan te verdubbelen. Han Goodijk legt mij uit dat dit niet zou kunnen en dat je dit ook niet zou moeten willen. De brede lanen zijn aangelegd om de geluidsoverlast voor omwonenden acceptabel te laten zijn. Tegelijkertijd geven ze veel ruimte, licht en groen en worden geluidswallen in de wijk, zoals je die ziet in Zwolle-Zuid, voorkomen.

De toekomst van Stadshagen
In deze economisch zware tijden doet Stadshagen het nog best goed. Dit jaar worden nog steeds 230 woningen opgeleverd, voor volgend jaar zal de uitgifte van woningen wel lager uitvallen. In de Ontwikkelstrategie, die vorige week bekend werd, wordt meer duidelijkheid geboden. Gebieden waar al gebouwd wordt, worden verder afgemaakt. Je kunt hierbij denken aan Frankhuis en delen van Breecamp. De gebieden van Breezicht en de Tippe hebben de komende 10 jaar geen prioriteit. Het afmaken van reeds bebouwde gebieden zorgt ervoor dat de leefbaarheid voor de huidige bewoners toeneemt. Hun wijk moet af zijn om er prettig te kunnen leven. De gebieden die in eerste instantie leeg blijven zouden wel ingezet kunnen worden om de leefbaarheid te vergroten en het groene karakter van Stadshagen te versterken.” Iedereen die een idee heeft, dat niet teveel kost, mag het laten horen” zegt Gerrits. “Het gaat dan wel om zelfrealisatie. Wij stellen alleen wat kaders, zoals dat het voor de gemeente moet het opwegen tegen pachtopbrengsten en dat het moet passen binnen het concept van het gebied”. Het creëren van een natuurlijk speelgebied, een stuk bos en dergelijke zouden mogelijke invullingen kunnen zijn. Als deze gebieden op een prettige manier gebruikt zouden worden, zou dit ook aantrekkelijk kunnen zijn voor toekomstige woningzoekenden.

In het gesprek bleek dat Stadshagen al lang geen voorgeschreven plan meer is. De regels van het rijk hebben steeds meer plaatsgemaakt voor de invulling van bewoners en belanghebbenden in samenspraak met de gemeente. Stadshagen is voor mij nog steeds erg maakbaar, er zijn tal van kansen om mee te doen. De verdere invulling op het terrein van wonen en werken en recreëren zal de leefbaarheid hopelijk verder versterken. Voor mij is de oude slogan dan ook terecht vervangen door dit jaar nieuw geformuleerde: “Je voelt je thuis in Stadshagen”.

Eventuele reacties mogen naar info@Stadshagen.nl

Sander Blok

Geen opmerkingen:

Een reactie posten